De flyttar risken för leverantörer – om butiken går i konkurs

Föråldrade transaktionsmetoder är fortfarande ett bekymmer i detaljhandeln. Det tycker Ola Levin, grundaren till Future of Retail som har utvecklat en digital handelsplattform som ska riva väggarna mellan varuleverantörer och återförsäljare. Nu tar bolaget in 8 miljoner för att rulla ut produkten på bred front. ”Det är en unik tjänst”, säger Ola Levin.

De senaste åren har digitala betallösningar i handeln mellan konsumenter och butiker blivit vanligare. Men den andra sidan av affären – mellan butiker och leverantörer – sitter fortfarande fast i den förgångna, enligt Ola Levin.

På kort tid har det hänt ofantligt mycket med tighta och strömlinjeformade lösningar i detaljhandeln. Men där vi är på konsumentsidan är vi ljusår från på leverantörssidan.”

I dag finns det stora risker i de traditionella upplägg där leverantör skickar varor till butik och sedan ställer ut en faktura på varornas värde, säger han. Det kan ofta dröja mellan 30-90 dagar innan leverantören får betalt, något Ola Levin ser som en stor risk.

”Om återförsäljaren skulle gå omkull med obetalda fakturor till leverantören så hamnar hela lagervärdet i konkursboet. Det var en av anledningarna till hela idén, att bygga en tryggare och smidigare lösning för en digital och modern konsignation.”

Plattformen som bolaget har tagit fram erbjuder bland annat en digital betallösning för konsignation, en finansiell term som något förenklat betyder att en såld vara tillhör den första säljaren, i det här fallet leverantören, till dess att den har sålts till konsumenten. Däremellan hanteras varan av en butik.

Enligt ett avtal som ingår i Future of Reatils plattform ska leverantören alltså äga delar av eller hela butikens lager.

Med hjälp av handelsplattformen kan leverantörerna även följa sina varor i realtid och istället få betalt direkt när varan blir såld.

”Levererade varor registreras och laddas upp i handelsplattformen. Den dagen någon handlar en vara i butik så säkras betalningen till leverantörerna direkt.”

 På betalningen tar Future of Retail en transaktionsavgift och tjänar alltså själva på affären.

”Hela konceptet är en branschstandard på marknader som i USA, men är ännu inte ett etablerat i Sverige i någon större skala.”

Ola Levin grundade bolaget i april i år och har sedan dess knutit ett ”hundratal” kunder till plattformen.

”Vi har en uppsjö med kunder, sedan i våras när vi lanserade produkten på marknaden. Det är alltifrån börsnoterade bolag till mindre aktörer. På väldigt kort tid har det skapat otroligt mycket affärer och affärsmöjligheter.”

Future of Retail tar nu in 8 miljoner från investmentbolaget Wellstreet, som även äger andelar i bolaget.

 

Varför tar ni in pengar nu?

”Vi ska nå ut till fler kunder och drifta plattformen. Sedan har vi också ett mål i att utveckla affären med en ny låneverksamhet som vi siktar på att lansera om ett halvår. Det handlar egentligen om att stötta de kunder vi arbetar med i dag rent finansiellt.”

Hur länge räcker dem?

”I bästa fall kommer vi inte behöva göra en till investeringsrunda. Med utvecklingen vi har nu kommer intäkterna bli starkare och vi kommer nå ett bra resultat.”

Bolaget har ett intäktsmål och det finns en kravbild från investeraren, säger han, men understryker samtidigt att huvudfokus ligger på att koppla fler företag till plattformen.

Namnet ‘Future of Retail’ gör ju minst sagt anspråk på framtiden?

”Från början var det projektnamnet, men vi tyckte att det passade. Det är många som slänger sig med liknande termer men vi känner att vi har belägg för det. Som entreprenör begår man tjänstefel om man inte tror på det man gör. Det är kaxigt, men man måste sticka ut lite också.”

Previous
Previous

Konkurser, rekonstruktioner och butiksdöd hemsöker