Han säkrar leverantörernas pengar – plockar in 8 miljoner

"Är ljusår ifrån".

ANNONS: Influens.se – Sveriges första branschtidning för influencers!

För några månader sedan, i april, lanserade entreprenören Ola Levin handelsplattformen Future of Retail. Sedan dess har man signat ett hundratal företag och nu tar bolaget in 8 miljoner kronor, via investmentbolaget Wellstreet. Det rapporterar DiDigital.

“Vi har en uppsjö med kunder, sedan i våras när vi lanserade produkten på marknaden. Det är alltifrån börsnoterade bolag till mindre aktörer, säger Ola Levin till sajten.”

Future of Retail är skapat med tanke på varuleverantörer, som ofta får betalt långt efter att återförsäljare har fått sin leverans.

“I dag finns det stora risker i de traditionella upplägg där leverantör skickar varor till butik och sedan ställer ut en faktura på varornas värde. Det kan ofta dröja mellan 30 till 90 dagar innan leverantören får betalt, förklarar Ola. Om återförsäljaren skulle gå omkull med obetalda fakturor till leverantören så hamnar hela lagervärdet i konkursboet. Det var en av anledningarna till hela idén, att bygga en tryggare och smidigare lösning.”

Företaget har tagit fram en digital betallösning för konsignation, vilket kort och gott innebär att den sålda artikeln tillhör leverantören tills det att kunden har betalat för den. Via Olas plattform kan leverantörer alltså följa sina varor i realtid och få betalt direkt när varan blir såld via en återförsäljare.

“Levererade varor registreras och laddas upp i handelsplattformen. Den dagen någon handlar en vara i butik så säkras betalningen till leverantörerna direkt, säger han. Hela konceptet är en branschstandard på marknader som i USA, men är ännu inte etablerat i Sverige i någon större skala.”

Future of Retail tjänar pengar på transaktionsavgifter som användarna måste betala för att kunna använda plattformen.

Nu plockar bolaget in en större summa för att satsa på marknadsföring och affärens utveckling.

-”Vi ska nå ut till fler kunder och drifta plattformen. Sedan har vi också ett mål i att utveckla affären med en ny låneverksamhet som vi siktar på att lansera om ett halvår. Det handlar egentligen om att stötta de kunder vi arbetar med i dag rent finansiellt, säger Ola Levin. På kort tid har det hänt ofantligt mycket med tighta och strömlinjeformade lösningar i detaljhandeln. Men där vi är på konsumentsidan är vi ljusår från på leverantörssidan.”

Previous
Previous

Vill hjälpa handeln – får miljontillskott från AWS-backad inkubator

Next
Next

Konkurser, rekonstruktioner och butiksdöd hemsöker