Bagoholic dubblade sin omsättning

Future of Retail har hjälpt Bagoholic att drastiskt öka försäljning, omsättning och leverans av varor till återförsäljare på ett tryggt, tillgängligt och enkelt sätt - under utmanande omständigheter.

Att leverera rätt varor i rätt tid, med laserfokus på detaljer i alla produkter är Bagoholics signum. Sedan början av 2022 har Bagoholic och Future of Retail samarbetat för att säkerställa leverans av varor till återförsäljare såsom Rizzo, trots utmanande omständigheter - och därmed drastiskt öka Bagoholics omsättning och sätta fart på vidare tillväxt i ett, som Johan Olausson kallar det, win-win-win samarbete.


Bakgrund

Ur en källarlokal 2017 tog Bagoholic sina första steg i e-handelsvärlden med grundarna Johan Olausson och Eddie Söderblom. Följande år skulle de, med både egen e-handel och grossistverksamhet, växa stadigt. Som för så många andra handlare kom dock 2020 med stora pandemiutmaningar. Johan Olausson, grundare av Bagoholic:

"Det tog plötsligt tvärstopp, det fanns noll efterfrågan för våra produkter och vi blev tvungna att lägga om vårt fokus och anpassa oss efter läget" - Johan Olausson, grundare av Bagoholic

Det omlagda fokuset innebar större satsningar på leverantörssidan, som numera är Bagoholics kärnverksamhet.

"Vi bestämde oss för att satsa på det vi visste att vi är riktigt bra på - leverera rätt varor, i rätt tid, med ett laserfokus på detaljer i alla våra produkter." - Johan Olausson, grundare av Bagoholic


Utmaning

Att leverera varor till återförsäljare i osäkra tider är dock ingen dans på rosor. Det kan vara riskfyllt med ostadiga samarbeten mellan detaljist och leverantör och så var det även i detta fall, då Bagoholic sedan 2019 levererade varor till Rizzo, som genomgått två företagsrekonstruktioner.

"Det var ett samarbete som vi innan sett fungerat bra och vi ville kunna fortsätta leverera till dem även under deras jobbiga rekonstruktionsperiod." - Johan Olausson, grundare av Bagoholic

Genom en branschkollega blev Johan och Bagoholic introducerade för Future of Retail.

"En kollega berättade att FoR fungerade jättebra med ett annat varumärke som hon jobbade med och det blev verkligen en succé när vi satte igång, ett win-win-win samarbete för alla parter." - Johan Olausson, grundare av Bagoholic


Ökad säkerhet och tillväxt

Samarbetet med Future of Retail öppnade helt dörren till Rizzo och bidrog till en drastiskt ökad försäljning för Bagoholic under 2022.

Med hjälp av Future of Retail kunde Bagoholic eliminera stora risker genom att behålla ägandeskap av sina varor hos återförsäljare och få sin andel av försäljningen betald i realtid. Det innebar i sin tur ett bredare sortiment i butik, mot kund och mindre bundet kapital för återförsäljaren.

"Genom att kunna fylla upp butiker med rätt sortiment och delad profit har vår omsättning ökat något enormt. Samarbetet har varit snabbfotat, enkelt, tillgängligt och inte fyrkantigt." - Johan Olausson, grundare av Bagoholic


Större trygghet och tätare samarbete

Konsignationssamarbetet är säkert och transparent. Johan tycker även att Future of retail bidragit till att sammansvetsa Bagoholic med återförsäljare.

"Vi jobbar tätare ihop och kommunicerar mycket mer frekvent och hands-on. Det är en avsevärd förbättring, där det numera känns mer som att samarbeta med en partner eller kollega i samma team på ett helt annat sätt, vilket också skapar trygghet." - Johan Olausson, grundare av Bagoholic

Johan och Bagoholic har tidigare själva försökt skapa liknande koncept och samarbeten med mindre återförsäljare, men det har varit för rörigt och svårt:

“Det har inte lyckats, det går inte att följa upp manuellt och det blir rörigt med bokföringen. FoR är otroligt mycket tryggare, säkrare och bättre”
— Johan Olausson, grundare av Bagoholic

Varför Future of Retail?

Så, varför valde Johan och Bagoholic att inleda ett samarbete med Future of Retail från första början? Här är tre huvudsakliga anledningar:

1. För att säkrare kunna leverera varor, trots utmaningar hos återförsäljare och ett ostadigt marknadsläge. De hade tidigare själva försökt åstadkomma liknande konsignationssamarbeten för att råda bot på osäkerheten, men inte lyckats.

2. För att öka försäljningen och få smidigare flöden, Bagoholic ville hitta en smidig lösning för att kunna öka sin försäljning och säkra smidiga varuflöden.

3. För att uppnå snabbhet och enkelhet med hög exekuteringsgrad, Bagoholic önskade att det skulle gå fort från idé till verklighet utan större omständigheter.


Summering av resultat 

  • Omsättningen har ökat med cirka 100%.

  • Samarbetet med återförsäljare är nu mer frekvent och transparent.

  • Ett större och bredare sortiment hos återförsäljare.

  • Ökad varumärkeskännedom och marknadsföring genom återförsäljare.

  • Produktsortimentet är nu mer tillgängligt för kund.

Previous
Previous

Få tillväxt i motvind: Så kan du utmana en osäker marknad

Next
Next

Kämpar i rekonstruktion – landar nytt avtal: ”Alla tjänar mer pengar”