Få tillväxt i motvind: Så kan du utmana en osäker marknad

Har du en osäker marknad? Då är det dags för tillväxt!

Det är nu en varukanal kan ta marknadsandelarna som ger tillväxt i motvind! Inom handeln pratas och skrivs det nu i allt högre utsträckning om riskexponering. När leverantörer ser växande lager hos sina detaljister blir de osäkra på deras betalningsförmåga för den nya kollektion som skall in. Visst är konsignationshandel här ett bra sätt att ge tryggare krediter, men många missar att prata om tillväxteffekt den bättre tillgänglighet konsignationshandeln ger i konsumentledet.

De intervjuer vi gör på FoR visar generellt att bristen på rörelsekapital just nu leder till stor restriktivitet och snävare prioriteringar i inköps- och sortimentsarbetet hos detaljister. Detaljisterna tvingas till ”Cherry-Picking”. Alternativt uppkommer merkostnader i varukanalen genom olika Drop-Ship, eller JIT-lösningar där det blir ett paket per lagd orderrad med olika leveranstider som kan påverka konsumentens köpupplevelse negativt. Resultatet blir att varumärken sällan får visa hela bredden av sina koncept i detaljistledet och man får en dålig ROI på sin produktutveckling.

Ineffektiviteten blir allra störst i handeln med färdigproducerade säsongskoncept där leverantörsledet redan bundit risk, men drabbar nu även pre-orderaffärerna genom detaljisters avbokningar eller att de endast tar ut sin lägsta volym. Sedan följer konkurrenskonflikter när varumärkena måste satsa hårdare på sin egna ECOM eller spendera sin marketing speciellt riktat till de få kanaler som tar in hela sortimentsbredden. Det leder i sin tur till en än mer växande restriktivitet för de mindre detaljisterna inför nästa säsong.

Det låter lite eländigt, eller hur?

Men, en lågkonjunktur kan vara helt rätt läge för att ge full gas och vinna marknadsandelar. Det går utmärkt att samarbeta finansiellt för att få full tillgänglighet för konsumenterna och då växa som varukanal! Låt sedan alla få betalt i takt med att konsumenten köper varorna.

Det är en bra ingång till gemensamma marknadsinitiativ och att göra ”marketing spend” till ett gemensamt ämne i kanalen. Det är precis så som konsignation fungerar. Ja, precis så som effektiv handel skall se ut enligt oss på FoR.

Kontakta oss på Future of Retail så får du veta mer om hur vi levererar tillväxt åt våra kunder i praktiken

– Björn Colérus, CGO på Future of Retail

Next
Next

Bagoholic dubblade sin omsättning